ANDA DIALU-ALUKAN

stat counter page
Download a stat counter from elogicwebsolutions.com

SOKONGAN ANDA DIHARGAI

HULURKAN BANTUAN

Monday, June 16, 2008

DOA IBU


Maka tatkala isteri 'Imran melahirkan anaknya, diapun berkata: "Ya Tuhanku, sesunguhnya aku melahirkannya seorang anak perempuan; dan Allah lebih mengetahui apa yang dilahirkannya itu; dan anak laki-laki tidaklah seperti anak perempuan. Sesungguhnya aku telah menamai dia Maryam dan aku mohon perlindungan untuknya serta anak-anak keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau daripada syaitan yang terkutuk."

Ali Imran: 36
Pengajaran:

a. Anak merupakan amanah Allah,tak kiralah lelaki atau perempuan, yang penting didikan dan asuhan mestilah bersumberkan Qur'an dan sunnah.

b. Ibu bapa perlu menjadi mentor terbaik kepada anak-anak.Ibubapa yang sntiasa mendoai anaknya,mempunyai iman yang teguh dan sentiasa bertaqwa kepada Allah SWT.

c. Berilah ilmu kepada anak-anak dengan memilih , siapa gurunya, apa ilmunya didalam persekitaran yang bagaimana.Mengukut ayat di atas , Mentornya nabi Zakaria,Tempatnya di Rumah Allah,Ilmunya untuk Ma'rifat Allah.

d. Sentiasa waspada daripada sebarang godaan Syaitan daan kuncu-kuncunya.Pengaruh hiburan,lakonan dan budayawaan yang jauh menyimpang dari Islam.

Justeru itu sentiasalah bersama dalam majlis-majlis Ilmu dan Al Qur'an sebagai panduan hidup.

Wassalam





No comments: